SAMBAL TAHUN KULIT LEMBU JAWA SIMPLE TAPI SEDAP


assalamualaikum...

hari ni aku nak share resepi sambal tahun kulit lembu. 
resepi mak mertua ni, tp ada la sikit2 aku olah.
ikut suka la tekak masing2. haha
katanya nama makanan ni dinamakan sebab sambal ni boleh tahan lama kalau pandai simpan.
masak pn kena lama, baru jadi.
tapi sebab aku niat nya nak makan sekali harung je, x de simpan2.
so ikut korg la nak cuba ke tak.

sambal tahun ni aku selalu buat masa raya je.
ada jamuan raya kat pejabat suami, mesti bawa.
nak bagi kawan2 pejabat yg dtg dr negeri lain.
dia org pn dah pandai makan lauk jawa 😝

resepi ni mengikut bahan2 yg ada je kat rumah

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

BAHAN-BAHAN:


1 kg kulit lembu yg dah dibersihakan dan dipotong kecil2
5 biji bawang merah ditumbuk
5 biji bawang putih tumbuk
halia seinci dihiris
3 biji bawang besar dihiris
lengkuas MUDA dihiris memanjang nipis2 (letak banyak pn x pe)
cili kampung/padi 2 genggam (lg pedas lg sedap) bahagikan 2 bahagaia, satu untuk ditumbuk, satu lagi untuk dimasukkan terus
belacan besar ibu jari
air asam jawa
1 biji santan kelapa



CARA-CARA:

🌼rebus kulit lembu sampai lembut. tekstur nya mcm jelly, 
agak2 dah jernih dan empuk boleh angkat dan toskan. ketepikan.

🌼tumis bawang merah, bawang putih, cili yg ditumbuk dan halia sampai naik bau wangi.
pastikan bahan2 tumisan tu masak lama ye, sbb nnti xsedap.
terasa bawang atau cili tu kalau kita kurang lama menumis

🌼masukkan lengkuas, belacan dan biarkan sekejap smpai lengkuas tu lembut sikit

🌼masukkan kulit lembu, kacau sampai rata. tambahkan air asam.

🌼tambah sedikt air bagi tumisan tidak kering sebab dia akan mudah hangit

🌼masukkan santan dan perlahankan api. sentiasa kacau dan jaga api. jgn sampai pecah minyak
masa ni la kita nk tau lauk ni boleh tahan lama ke tak. lagi lama kita masak, lagi tahan lauk ni.
tapi aku x de masa nak masak lama2. buat style macam masak lomak je..
agak2 dah masak aku tutup api. hehehe

🌼belum lagi habis ye. masukkan cili yang x ditumbuk tu. masuk je bulat2. ada org suka pedas2 dia kan lenyekkan cili2 tu. yg suka sederhana pedas dia cuma makan kuah nya je 

🌼perasakan gula garam ye. dah okey boleh tutup api.
siapppppp

boleh hidang dah. makan dgn nasi panas2. sedapppppppppp

resepi ni boleh diganti dgn ayam ke, udang ke, kerang, tempe.
ikot suka hati korg la

bawah ni aku tunjukkan gambar smbal tahun aku 💗





terliurkan???
cubalah. sekarang ni makanan ni dah semua org boleh cuba. yg kelantan suka lauk jawa.
yg utara suka lauk kelantan.
yg jawa suka lauk utara.

ok lah. sekian terima kaih sbb sudi jenguk resepi aku ni 🌻


Comments