PENANG TRIP

ASSALAMUALIKUM semua

aku dah pergi penang atau pun Pulau Pinang ni dah banyak kali.
dari sebelum kawin smpai la lepas kawin anak dua ni

bagi aku penang ni tempat untuk food hunting je paling sesuai.
mana yg single mingle tu boleh la jalan2 dgn kawan2, ataupun yg pasangan yg baru kawin pun sesuai gakk

untuk yg ada anak2 kecik ni aku rasa kurang sesuai la nak ke sana.
sebabnya kat penang ni banyak tempat yg kita boleh pergi kebanyakkannya kena berjalan jauh, berpanas, berhujan. tak sesuai untuk yg ada baby. atau anak kecik.

contohnya kalau nk menyusuri penang road tu mostly kena banyak berjalan dan paking adalah sangat TERHAD ye anda semua.
memang susah sgt nk cari parking kalau kat penang ni lebih lebih lagi aktu public holiday atau weekend.

okey, di sini aku ceritakan pengalaman dua minggu lepas 
aku bawa family aku dan anak2 ke penang.
fuh fuh.. 
memang mencabar. trip aku pergi ni 2 hari 1 malam je sbb suami cuti x lama masa depavali haritu.

beberapa hari sblm pergi aku baru booking hotel guna booking.com
hari pertama aku gerak ke sana masa tu sabtu pagi2.


1. RESTORAN NASI KANDAR DEEN JELUTONG
sampai je sana aku tuju terus nasi kandar Deen Jelutong sbb tu je kedai yg buka masa aku betul2 baru sampai penang
ok la rasa dia, x mengecewakan. yg pasti kena beratur dulu.
untuk 6 org dewasa makan + 6 bungkus papadom total rm65.
aku bagi ⭐⭐⭐



2. AKUARIUM BATU MAUNG
lepas ,makan sementara tunggu waktu check in hotel kita jalan2 kat destinasi yg dekat dgn hotel.
so suami suggset pergi sini, nak bawa biha tgk ikan2.
almaklumlah kan, si abah nya ni kaki pancing, jadi anak pun kena kenal ikan2.
tempat ni not bad la kalau bawa budak2. yg dewasa pn boleh enjoy tengok segala jenis ikan air tawar dan air masin. yg biasa2 smpai la yg rare. x pernah jumpa pn ada.
kat sini aku bagi ⭐⭐⭐








3. HOTEL SERI MALAYSIA BAYAN BARU
untuk dua bilik aku booking cuma rm360 ada mini swimming pool, breakfast
not bad la untuk last minute punya booking. save sikit la dr walk in.
sarapan pagi dia org pn aku mcm x puas hati la sbb time aku pergi tu tgh full house sbb ramai sgt org dan makanan dia org lambat top up. so x banyak choice.
untuk hotel ni aku bagi ⭐⭐ sbab hotel ni bangunan lama kan.
satu bilik tu aku dapat lantai yg terkopak2.





3. PENANG UPTOWN BUKIT JAMBUL
next malam tu kte org makan kat uptown penang kat bukit jambul.
aku order western food kat gerai burger wastern.
kali ni aku x bawa hp sbb tertinggal kat hotel so x de gambar la
sedap gilo burger chickenchop dia.


4. 3D ART MUSEUM PENANG
lepas check out kita org trus menuju Georgtown. perjalanan mengambil masa 50 min dr bayan baru.
kte org decide nak pergi muzium 3d.
sebab nak pergi bukit bendera tgok langit mcm nk hujan. nak naik nnti satu hal,
dah kat atas sana kalau hujan nak berteduh mana pulak.
so far dlm tu best la, cuma kita kena pandai berimaginasi dan banyakkan tgok contoh yg dia org tunjuk kat dinding2 setiap sudut.
masuk sini jgn selfish ye, tgok2 gak org sekeliling. kalau boleh jgn lama2.
gilir2 dgn pengunjung lain.
so masuk sini 
Dewasa rm15
kanak2 rm10
anak2 kecil bawah 7 free guys. jimat duit 
kat sini aku bg ⭐⭐⭐⭐











5. MEDAN SELERA PADANG KOTA
klau ke penang x mkn Pasembur mmg x sah.
masa ni tgh hari buta. nk tunggu medan selera Padang Brown buka pukul 5 ptg.
so google je mne yg dekat dgn current location.
so kami decide je pergi padang kota.

6. GANI FAMOUS PASEMBUR
bnyk2 gerai kami pilih ni.
tgok org review kt google smua suggest Gani pasembur.
pilih la segala jenis pasembur.
untuk first try dlm rm34
beli untuk yg ke dua dlm rm19.
so total rm53 untuk 6 org mkn pasembur.
aku bagi ⭐⭐⭐⭐⭐ untuk makanan
⭐⭐ untuk servis sbb org yg tukang potong dgn kira tu biadap sgt.
nk minta asing je yg x nk buh kuah. tu pn bising.






7. PADANG KOTA
masa ni padang kota agak suram sikit sebab kat sana Fort Cornwallis tgh buat renovation.
so x bnyk yg boleh di tengok2.
makan aiskrim goyang, makan jeruk madu dgn layan angin pantai serta busker yang menghiburkan.
bawa anak main belon buih sambil main taman permainan

lepast tu beransur pulang la ke lumut balik.
suami koje esoknya



eh eh eh.
jgn lupa satu benda ni

8. JERUK MADU PAK ALI PADANG KOTA
untuk buah tangan untuk keluarga mertua beli lah 2kg jeruk campur2.
setengah kilo rm8
so total rm32


pulang lah kami ke teratak kotak2 kami di lumut.
sekian







Comments

Post a Comment