BOLEH KE MASA MENGANDUNG CABUT GIGI? PENGALAMAN SAKIT GIGI MASA MENGANDUNG

Assalamualikum dan hai semua..

lama tak menulis, dan hari ni aku nak kongsikan pengalaman aku sakit gigi bongsu masa mengandung. since aku awal2  menganduang anak kedua haritu aku sakit gigi sbb gigi bongsu sebelah kanan aku mula pecah sikit demi sikit. lama2 dia jadi pecah berlubang sampai ke gusi, so makanan senang terselit dalam lubang tu.

mula2 aku rasa sakit sikit je, bila makan je mesti sakit sbb dalam lubang penuh makanan. so aku cuma gosok gigi, korek sikit supaya makanan keluar. terus lega terus sakit tu. makin lama gigi aku makin besar pula lubang tu sebab gigi makin pecah besar. masa tu mula la aku rasa sakitnya tu menusuk sampai kepala, telinga berdesing, rahang jadi tak kuat nak bercakap atau menyunyah

masa 15 minggu mengandung aku ada pergi klinik gigi kat tempat aku ni. rupanya masa mengandung ni kalau ada problem gigi bila kita datang nak buat check up tapi tak buat temu janji pn dia akan layan on the spot. tak payah buat appoiment. bergantung dekat tempat korg la ye. kalau tempat korg tu populasi penduduk mmg padat atau klinik tempat korg tu mmg selalu full house tu mesti la kena buat appoiment. tapi klinik kat tempat aku Alhamdulillah tak payah buat appoiment. aku pergi klinik kat kg pn macam tu gak. dia org tak kenakan cas apa2 pn untuk ibu mengandung. bawa je buku pink tu.

so berbalik kepada cerita tu, aku sakit gigi memang dah lama. dari awal mengandung sampai la usia kandungan aku 3 bulan lebih aku menanggung kesakitan. lama-lama aku tewas sbb sakitnya sampai aku tak boleh tidur dan tak lalu makan. so aku decide la nak buat rawatan. masa aku check up mengandung bulan tu, ptg tu aku terus ke klinik gigi. tak lama tu nama aku dipanggil. trus check semua gigi dan doktor pun suggest aku tampal je sbb mengandung ni doktor tak galakkan cabut gigi. sebab masa tu usia kandungan aku masih awal lagi dan baby pun baru dalam fasa nak membesar, dia akan mengganggu pembesaran baby dlm perut. so aku decide nk tampal je. settle dah masalah.

awal2 tampal masih rasa lagi sakit gigi. lama-lama sakit gigi aku hilang. doktor nasihatkan aku gosok gigi lg kerap dan sentiasa floss gigi. pastikan mulut sentiasa bersih. dalam tempoh tampal gigi smpai usia kandungan aku mencapai 34 minggu aku dah mula sakit gigi balik sbb tampalan gigi tu mula tercabut sikit demi sikit.

aku pergi lagi klinik gigi tapi kali ni aku pergi kat kampung aku. masa tu doktor kata aku still x boleh cabut gak sbb gigi bongsu aku ni tumbuh senget. tak cantik nak cabut. kena makan masa lama. dan mungkin bius tak elok untuk ibu mengandung. dia suruh aku sabar dan tunggun lepas bersalin. doktor pun tak galak org mengandung buat rawatan gigi yg ambil masa yg lama. mcm scalling gigi tu. sbb kita kena baring lama atas kerusi tu. berat badan dan berat baby sedikit sebanyak akan cederakan pinggang ibu. ye la mesti la tak selesa.

jadi aku cuma diberi paracetamol untuk tahan sakit gigi. dan aku perlu tunggu sampai lepas bersalin kalau nak cabut gigi si bongsu ni.

so ni lah perjalanan pengalaman mengandung aku yg paling tak best sbb sakit gigi ni buat aku tak boleh nak makan macam macam.
sekarang ni aku dah bersalin dan anak aku umur sepuluh bulan pun aku masih cabut lagi gigi aku ni. hahahaha

p/s****
skg ni aku dah cabut gigi bongsu aku.
nanti aku rajin aku cerita la mcm mana aku cabut gigi aku dan tak sakit pun cabut gigi ni.
over thinking wey masa belum cabut gigi tu😀😉

Comments

  1. Salam sis..sya skrg sedang mengalami sakit gigi jugk, 1st trimester..doakan sya selamat mengharung sakit ini Aamiin..

    ReplyDelete

Post a Comment