TRIP CAMERON HIGHLAND


assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...

kali ni aku nak share kenangan bercuti di CAMERON HIGHLAND dimana tempat puast peranginan berhawa dingin ataupun bersuhu sejuk.
aku pernah pergi sini dulu masa kecik2 dgn family.
tapi dgn suami dan anak2 belum penah jejak lagi.
suami pun cakap dia seumur hidup tak pernah pergi.

so aku decide main terjah je pergi hari sabtu lpas suami habis kerja.
berbekalkan budget yang sangat sederhana aku mula google mana hotel yg paling sesuai nak duduk.
kita org bertolak dari lumut lau simpang pulai, dan sampai sana dah malam.

waktu ni aku mengandung Aufa Naira, anak kedua aku, dah dua bulan. mmg x plan pape langsung. niat nak becuti mmg tak terfikir

sampai sana je dah malam dan suasana CH mmg cantik waktu malam. aku x sempat snap sbb bateri dah habis masa tu. tinggal hp suami je buat waze jalan.
sepanjang jalan nmpak la kebun2 sayur, kebun bunga yg bercahaya.
kita org decide cari hotel. 
walk in je sbb x sempat nak booking ke apa.

jumpa la kita org hotel kat tanah rata. aku pun lupa nama hotel tu.
satu bilik queen bed satu malam rm80.
lpas check in kte org rehat kejap sbb nak mandi2 dulu




lepas mandi2 kta org pergi cari makan. waktu tu dah pukul 12 mlm. pasar dgn kedai bnyak dah tutup.
cameron ni waktu malam ada satu2 tempat mmg sunyi, dan kedai2 tutup dah.
kalau jalan kat tanah rata ada lagi la kedai buka.
kte org jalan2 kat brinchang je, sbb biha pun x de mood nak jalan2 sgt.

jumpa la satu kedai makan.
tapi masa ni makanan x banyak sbb style kedai ni bila siang dia makanan berlauk, bila malam masakan goreng panas, bila tgh subuh tu dia ada roti canai dan menu sarapan.

so kita org tunggu la sampai menu roti canai dgn sarapan mula dijual.
waktu tu 2 pagi dah. Dengan angin yg sejuk ditambah lagi musim hujan. memang sejuk sampai ketulang.
kita org order roti canai kosong, roti bom, roti bakar, dgn mee goreng.
nak tunggu nasi lemak lambat sgt.




lepas makan kita org jalan2 lagi. nak pergi pasar malam brinchang dah lama tutup. so kita org decide balik tidur. esok pagi2 keluar cari sarapan viral sekali trus check out.


esok pagi tu kita org check out dan terus pergi cari nasi lemak abang strawberry yg viral tu.
terus la kami menuju ke:

1. 200 SEEDS CAFE (ABANG STRAWBERRY).

 
masa ni kita org keluar hotel dalam pukul 10 mcm tu. cuaca pun okey, suhu dah tak sejuk la kan sebab dah otw nak ke tengah hari.


serius cakap kalau nak pergi cafe ni memang berbaris panjang.
kalau lambat nanti penat berbaris je.
so suami aku dagn anak pergi cari meja dulu. sebab nak order makanan kena ada no meja sbb dia akn terus hantar ke meja.
mana yang tak ada meja akan susah lah pelayan nak hantar makanan. hehe


masa ni semua org duduk cuma nak cop tempat je. 
nak share meja dgn org pun segan.๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚


kita org pilih meja berdepan dengan taman strawberry. 
kat sini mostly taman kecil je.
banyak orang melayu dan islam.
kebanyakkan orang melayu juga yang datang sini.



konsep makan sini kena siap2 order kat kaunter dan bayar.
ada nasi lemak, pencuci mulut dan gambar makanan kat atas ni.


aku order nasi lemak strawberry yg viral meletop 2018 dulu.
**psss post ni 2020, tapi aku pergi 2018 



bagi aku nasi lemak strawberry ni aku bagi
⭐⭐⭐/⭐⭐⭐⭐
ayam goreng dia sedap mcm mcd, tapi nasi dia mcm muak sebab pewarna dan bau pink tu, sambal nasi lemak dia kurang sedap, dan sambal ikan masin strawberry dia agak pelik gabungannya.
masam strawberry, tambah pedas cili, tambah ikan masin dia.
agak tak begitu masuk la.
tapi ni depend kat tekak aku dgn suami la.


2. Gerai strawberry (depan cafe abang strawberry)

 
sebelum gerak ke tempat lain kita singgah beli strawberry dulu.
beli sekali yg dip dgn coklat sekali.
kat sini mcm2 makanan jual.

3. TAMAN RAMA RAMA

lepas makan kita terus bergerak ke taman rama rama dulu.
beli jiwa anak dulu.
kat sini ada mcm2 jenis rama rama dan jenis bunga.
masa ni first time anak jumpa rama rama depan mata.
mak bapak pun dapat tenangkan fikiran kat sini.





4. LADANG TEH BOH, SUNGAI PALAS

sebelum balik kami pilih untuk pergi ke ladang teh BOH dekat sg palas.
tapi jalan nak ke sini memang senak perut kalau korg tengok.
jalan memang seatu hala je. kalau nk selisih kena cari bahu jalan yg besar.
kena sabar ye nak naik ni., jalan curam dan berliku liku.
tapi puas hati bila tgok keliling penuh dgn pokok teh.

dah sampai tu korg kan terima satu lagi satu kejutan. hehe
nahhh korg kena panjat bukit nak ke tempat Teh BOH tu.
kat atas sana ada cafe, kedai cenderamata, toilet, dan kilang proses teh.
kat situ ada satu ruangan pameran dan proses2 buat teh




sempat bergambar kat sini je lepas tgok kilang proses teh.
tak sempat tan rakam atau tangkap gambar.
masa tu aku loya sgt bau daun teh yang tgh diproses.
separuh mati tahan nafas.
memang nak muntah bau kilang.
cepat2 aku keluar.



ni bukti kena panjat bukit ye kawan kawan...
tapi berbaloi usaha dgn view yang cantik bakal korg dapat.
aku pun yg tgh first trimester ni panjat juga guys.
hahaha.
pelan2 panjat. tu pun tercungap cungap
alhamdulillah puas hati


jom balik. esok dah kerja.
habis la perjalan singkat weekend kami.


suami kata nak celebrate mengandung anak ke dua lepas keguguran dulu.
beli jiwa isteri katanya.
tq suami ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

sekian pengalaman short trip kami.
budget tak sampai pun lebih rm400.
dalam rm300 lebih je. tq semua...

Comments